Tuesday, October 5, 2010

قلم طلایی آزادی سال 2010 به احمد زید آبادی اهدا می شود

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


ندای سبز آزادی: موسسه جهانی آزادی مطبوعات اعلام کرد که در مراسم روز چهارشنبه 16 اکتبر ، قلم طلایی آزادی سال 2010 را به احمد زید آبادی روزنامه نگاری که در زندان جمهوری اسلامی ایران به سر می برد، اهدا خواهد کرد.

به گزارش العربیه دادگاه انقلاب تهران 23 – 11 – 2009 احمد زیدآبادی که سمت دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران ( ادوارتحکیم وحدت ) را نیز عهده دار است، به 5 سال حبس وتبعید به گناباد محکوم کرده بود.

او درموج دستگیری های روزنامه نگاراهن و فعالان سیاسی پس از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری ایران بازداشت شد.

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران، اعتراض های گسترده ای به نتایج این انتخابات که محمود احمدی نژاد را پیروز اعلام کرد در گرفت که در پی آن شمار زیادی از فعالان سیاسی ، مدنی ، روزنامه نگاران و شرکت کنندگان در تظاهرات بازداشت شدند.

به نقل از مهدیه گلرو، زیدآبادی در زندان توسط تیم بازجویی به شدت کتک زده می شد و مهم ترین اتهام او نگارش نامه سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی ایران آیت الله علی خامنه ‌ای است.

احمد زید آبادی آوریل 2007 نامه ای سرگشاده به آیت الله خامنه ای نوشت و در آن به طرح دو پرسش پرداخت؛ اول این که به چه علت شرعی، عقلی، قانونی و یا عرفی و بر اساس کدام مصلحت عمومی، پرسش علنی از رهبری و یا نقد گفته‌ ها و عملکرد وی، عملا در جامعه ایران ممنوع است؟ و دوم این که چرا علیرغم تمام بحران ها و فشارها جمهوری اسلامی باید به برنامه اتمی خود ادامه دهد؟

وبلاگ اکبر گنجی روزنامه نگار ایرانی که خبر اعطای جایزه آزادی سال 2010 به زید آبادی را منتشر کرده نوشت این موسسه در سال 1948 تأسیس شده و مقر آن در شهر پاریس است. روزنامه نگاران 122 کشور عضو این موسسه هستند که تعداد آنها بالغ بر 1800 نفر است.

اهداف اصلی این موسسه عبارت است از؛ "دفاع وارتقاء آزادی مطبوعات وکمک به استقلال مالی آنها، توسعه رسانه های مکتوب و دیجیتالی و برقراری شبکه های ارتباطی بین تحریریه و سردبیری نشریات در جهان، همکاری بین سازمان های عضو در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی."

این موسسه هر سال در سطح جهان، یکی از روزنامه نگاران را به دلیل فعالیت های آزادی خواهانه، به عنوان روزنامه نگار برتر جهان در آن سال انتخاب می کند و قلم طلایی آزادی را به او در یکی از شهرهای جهان اهداء می کند.

تاکنون سه روزنامه نگار ایرانی برنده ی قلم طلایی این موسسه شده اند؛ فرج سرکوهی در سال 1999 زوریخ، اکبر گنجی در سال 2006 در مسکو، و احمد زیدآبادی در سال 2010 در هامبورگ.

 


 
 

Things you can do from here: