Sunday, August 28, 2011

کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر ایرانی پس از بازداشت ناپدید شده است

کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر ایرانی پس از بازداشت ناپدید شده است

جرس: روزنامه گاردین با انتشار مطلبی در مورد کوهیار گودرزی نوشت:  مقامات رسمی ایرانی تاکنون از تأیید بازداشت کوهیار گودرزی که اکنون مادرش نیز در بازداشت به سر می برد، خودداری کرده اند

به گزارش جرس، این روزنامه  
نوشت: گروه های حقوق بشری از وضعیت کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر برجسته ایرانی که در ماه گذشته توسط مأموران لباس شخصی بازداشت شد، ابراز نگرانی کرده اند.
کوهیار گودرزی، 25 ساله، یکی از اعضای فعال کمیته گزارشگران حقوق بشر (CHRR) در ایران، در روز 31 جولای (9 مرداد) در خانه دوستش دستگیر شده، اما مقامات تاکنون از تأیید بازداشت وی خودداری کرده اند.
همسایه‌ها اظهار داشته اند که کوهیار گودرزی همراه با دو تن از دوستانش توسط افرادی که گمان می رود مأموران وزارت اطلاعات بوده اند بازداشت شده است. مکان نگهداری وی نامعلوم است اما تصور می شود که وی به زندان اوین منتقل شده است.

یک روز پس از بازداشت کوهیار گودرزی، مادرش، پروین مخترع، در شهر کرمان بازداشت شد. او به "اهانت به رهبر"، "تبلیغ علیه نظام" و "اقدام علیه امنیت ملی" متهم شده است. عفو بین الملل می گوید "وی به دلیل مصاحبه‌هایش در دوره حبس فرزندش در رابطه با فعالیت‌های مسالمت آمیز حقوق بشری در سال 2010 (1389)" به این اتهامات متهم شده است.

وکیل کوهیار گودرزی، مینا جعفری، به وبسایت روزآنلاین (از وبسایت های مخالفان) گفته است که: "ما الان نگران سلامت روحی و جسمی کوهیار هستیم و تنها اطلاعی که از او داریم از طریق مادرش بود که خودش اکنون بازداشت شده... نه از علت بازداشت مادر کوهیار خبر داریم و نه از وضعیت کوهیار. هر اتفاقی برای کوهیار بیفتد مسئولیتش با کسانی است که او را بازداشت کرده‌اند."
عفو بین الملل از ایران خواسته که به کوهیار گودرزی اجازه دسترسی به وکیل و خانواده اش داده شود. مدیر رسانه‌های بریتانیای عفو بین الملل ، مایک بلیک مور می گوید: "حتی بدون در نظر گرفتن مسأله ناپدید شدن کوهیار گودرزی، صِرف بازداشت وی به اندازه کافی نگران کننده است. ارتباط وی با جهان خارج به طور کامل قطع شده و او در معرض خطر جدی شکنجه یا بدرفتاری قرار دارد."

"مقامات ایرانی باید فورا مکان نگهداری کوهیار گودرزی را اعلام کنند و به خانواده و وکیلش اجازه دهند که با وی ملاقات کنند. اگر کوهیار گودرزی صرفا به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیز حقوق بشری زندانی شده باشد، ما وی را زندانی عقیدتی تلقی می‌کنیم که باید فورا و بی‌قید و شرط آزاد شود."


کوهیار گودرزی قبلا در حوادث پس از انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری در سال 2009 (1388) نیز بازداشت شده بود. در آن زمان ابتدا به محاربه متهم شد (که مجازات مرگ در پی دارد) اما نهایتا به اتهام "تبلیغ علیه نظام" به یک سال زندان محکوم شد. در همان زمان، کوهیار گودرزی به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری‌اش، برنده جایزه کلوپ ملی روزنامه نگاران شد. وی در دسامبر سال گذشته از زندان آزاد شده بود.


--
آیا برای آزادی موسوی و کروبی درخواست خودتان را ثبت کرده اید؟ اینجا
دیکتاتورها یکی یکی به پایان راه می رسند: قذافی، اسد و ...
سبز مي مانيم، تا هميشه