Thursday, August 11, 2011

اردشیر امیر ارجمند: وضع آقایان موسوی و کروبی حتی از زندانیان معمولی هم بدتر است

وضع آقایان موسوی و کروبی حتی از زندانیان معمولی هم بدتر است

سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید
جرس: اردشیر امیر ارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید با تاکید بر این که «زندانی کردن رهبران جنبش سبز خلاف موازین حقوق بشری ونیز قوانین داخلی جمهوری اسلامی است» اظهار داشت: «ما آزادی آقایان موسوی و کروبی را گدایی نمی کنیم ؛ آزادی ایشان را می بایست به حاکمیت تحمیل کرد.»  


اردشیر امیرارجمند در مصاحبه با تلویزیون بی بی سی فارسی، در ابتدای صحبتهای خود به بحث های مربوط به ماهیت شورای هماهنگی راه سبز امید پرداخت و با بیان اینکه به دلایل امنیتی از ذکر نام و تعداد اعضای این شورا معذور است، گفت: "در جنبش سبز طیف های متفاوت و متکثری وجود دارند و در زمینه های مختلف هم، با هم اختلاف عقیده دارند. یکی از نکات مهمی که در زمان تشکیل این شورا مورد تایید رهبران جنبش بود، وجود تکثر در جنبش سبز بوده است و اینکه باید دیدگاه های مختلف در داخل این شورا عرضه شود. به این نکته نیز توجه شده که افرادی که در شورا هستند باید بتوانند استعداد بیان نقطه نظرات گوناگون را داشته باشند."

سخنگوی شورای هماهنگی می گوید در زمان تشکیل شورا این ایده مطرح بود که "اگر ما نمی توانیم شورایی را تشکیل دهیم که از لحاظ وسعت همانند یک شورای ملی باشد، اما باید بتوانیم نوعی از افراد را در این شورا داشته باشیم که بتوانند بیشترین میزان توانایی در ارایه ی دیدگاه های مختلف را داشته باشند."

سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید با تایید این نکته که هدف شورا بیان برایند دیدگاه های مختلف است در پاسخ به سئوال مجری برنامه در این مورد که " چگونه می توان فهمید که پس از دو سال از تولد جنبش سبز برایند خواست های مردم چیست؟" گفت: "برای اینکه شورا دارای یک چهارچوب حداقلی باشد، مبنای تشکیل شورا، منشور جنبش سبز تعیین شد و شورا سعی دارد تا ضمن در نظر گرفتن تحولات، در چهارچوب مواضع رهبران جنبش مواضع خود را اتخاذ نماید."
  
مشاور ارشد میرحسین موسوی تصریح کرد: "کشور در حال تحولات روزمره است و به طبع دیدگاه های مختلفی ارایه می شود. طیف های مختلف دارای دیدگاه ها و تحلیلات مختلفی نسبت به وقایع روز هستند. اینها همه باید در نظر گرفته شود و برآیند آنها به عنوان تصمیم شورا مطرح شود."
در ادامه بحث پیرامون ماهیت شورای هماهنگی راه سبز امید این بحث و پرسش مطرح شد که در خیابان ها شاهد بودیم معترضان علارغم اینکه رهبران جنبش سبز در دوران آزادی شان خواهان اعمال تحولاتی در چهارچوب قانون اساسی بودند، شعارهایی سر دادند که اصل و کلیت نظام را زیر سوال برد. کسانی در جنبش سبز هستند که با حکومت جمهوری اسلامی مخالفند و پایبند به قانون اساسی کنونی نیستند. آیا نظرات چنین طیفی در شورای هماهنگی راه سبز امید نماینده دارد؟

امیرارجمند در پاسخ به این نظر و سوال با اشاره به وجود طیف ها و تفکرات گوناگون در میان اعضای شورای هماهنگی راه سبز امید، گفت: "قطعا می بایست که نظرات و دیدگاه های تمامی اعضای جنبش در این شورا مطرح گردد؛ ما در شورا جناح هایی داریم که معتقد هستند تنها می بایست در نفرات تغییراتی حاصل شود و قانون اساسی کنونی عیب و نقصی ندارد. عده ای دیگر معتقدند که سیستم و نهادها و همچنین قانون اساسی دارای ایراد و مشکل است. عده ای اصل ولایت فقیه را قبول دارند و عده ای بر این عقیده هستند که اصل ولایت فقیه باید برداشته شود. بنابراین جنبش سبز جنبشی متکثر است. اما شورا بر اساس قدر مشترک عمل می کند؛ این قدر مشترک عبارت است از حرکت در چهارچوب قانون اساسی (و حرکت در چهارچوب قانون اساسی به آن معنی نیست که هدف، قانون اساسی باشد) به سمت انتخابات آزاد که خود مرحله ای است برای رسیدن به حق تعیین سرنوشت به دست خود مردم ایران به صورت واقعی و تمام عیار. "


امیرارجمند با حتمی دانستن وجود گروهی از مردم که خواهان روی کار آمدن حکومتی سکولار هستند و جمهوری اسلامی را قبول ندارند، تاکید کرد: "در شورا نظرات تمامی طیف ها مطرح می شود و ما از تمامی طیفها مشاورانی داریم. ما وجود بخش های گوناگون در جنبش سبز را تکذیب نمی کنیم و تمامی طیفها باید مورد توجه قرار بگیرند و مورد توجه قرار گرفتن هم تنها به تعداد و پایگاه مردمی نیست، چرا که هیچگاه به صورت رسمی رای گیری و انتخاباتی برای سنجش میزان پایگاه مردمی طیف ها و گروه های مختلف برگزار نشده است."

وی افزود: "وجود طیف سکولار هم مسئله ای حتمی است و حتما می بایست نقطه نظرات آنها هم در تمامی تصمیم گیری ها مورد توجه قرار بگیرد. ما می بایست تا آنجا که می توانیم از همه ی گروه ها نماینده داشته باشیم . من به دلایل معذوریت هایی که دارم نمی توانم تمامی طیف هایی که در شورای هماهنگی راه سبز امید نماینده دارند را خدمت شما نام ببرم. ما خواستار رسیدن به روزی هستیم که با برداشته شدن محدودیت ها تمامی طیفها بتوانند آزادانه و به صورت واضح نمایندگی خود را داشته باشند."

اردشیر امیرارجمند در ادامه سخنان خود به مسئله ی منشور جنبش پرداخته و با بیان اینکه لازم نیست تا "کار تهیه ی ویرایش سوم منشور جنبش سبز حتما پس از آزادی رهبران جنبش سبز صورت بپذیرد"، گفت: "منشور جنبش سبز هم همانطور که ویرایش دوم آن منتشر شد، می تواند دارای ویرایش های بعدی هم باشد و گروه های مشورتی و طیف های گوناگون می توانند کار لازم را برای تدوین ویرایش سوم منشور جنبش سبز شروع نمایند. اما همانطور که در مورد دو ویرایش قبلی این اتفاق صورت گرفته در مورد ویرایش سوم هم تایید آن بر عهده ی رهبران جنبش سبز خواهد بود که اینکار می بایست بعد از آزادی ایشان صورت بپذیرد. اما به هرحال ما می توانیم از هم اکنون زمینه را فراهم نماییم تا پس از آزادی این دو بزرگوار، ویرایش سوم را برای تایید به آنها ارایه نماییم."

مشاور ارشد میرحسن موسوی در خصوص وضع رهبران جنبش سبز گفت: "ما امیدواریم که رهبران جنبش سبز آزاد بشوند. زندانی شدن رهبران جنبش سبز علاوه بر اینکه برخلاف موازین حقوق بشری است، برخلاف قوانین داخلی خود کشور هم می باشد. هیچ دلیلی وجود ندارد که این دو بزرگوار در حصر باشند."

وی تاکید کرد: "ما می دانیم که شرایط موجود برای آقایان موسوی و کروبی حتی از زندانیان معمولی هم بدتر است و حتی برخی حقوق اولیه که زندانیان دارند از این آقایان نیز سلب شده است. به عنوان مثال آقای میرحسین موسوی دارای پزشک نیستند و یا حتی آقای کروبی حق هواخوری عادی را ندارند. در مورد آقای کروبی تمامی دستگیره های پنجره ها را برداشته اند تا مبادا ایشان اقدام به بازکردن پنجره ها برای هواخوری نمایند!"

وی تصریح کرد: "اما در عین حال ما آزادی رهبران جنبش سبز را گدایی نمی کنیم ؛ آزادی ایشان را می بایست به آنها تحمیل کنیم. ما باید تمامی فعالین را بسیج نماییم و اقدامات لازم را صورت دهیم تا حاکمیت مجبور به عقب نشینی شود."

امیرارجمند در خصوص بخش خارج از کشور جنبش سبز اظهار داشت: "جنبش سبز هنگامی موفق است که همچنان بر داخل کشور اتکا داشته باشد، و دوستانی که در خارج کشور هستند می بایست به عنوان یک آینه بازتاب دهنده ی نظرات مردم داخل کشور باشند و از امکاناتشان به نفع مردم داخل کشور استفاده کنند. باید دوستان خارج از کشور توجه داشته باشند که همگام با جنبش سبز در داخل ایران پیش بروند و مراقب باشند که فاصله ای بین افراد داخل کشور و خارج از آن ایجاد نشود."

امیرارجمند همچنین با رد انفعال جنبش سبز می گوید: "ما می بایست اکسیون هایی را به اجرا در آوریم که با توجه به شرایط داخل کشور باشد و از گذشته درس بگیریم. فقدان تظاهرات خیابانی به معنای اینکه عدم وجود جنبش نیست."

وی افزود: "جنبش در مطالبات مردم است که این مطالبات مردم همچنان وجود دارد و عمیق تر هم شده است. فعالیت جنبش اکنون در شکل گیری و قدرتمند تر شدن جنبش در شبکه های اجتماعی است و نکته ای که همیشه مورد تاکید بوده بحث آگاهی و آگاهی بخشی بوده است."

مشاور میرحسین موسوی گفت، علیرغم ادعای مرگ جنبش سبز از سوی حاکمان، پاسخ میلیونی به فراخوانی که در 25 بهمن رهبران جنبش سبز صادر نمودند، دستگاه های اقتدار گرا را متعجب کرد. وی تاکید کرد: "زنده بودن جنبش سبز را می توان از عکس العمل حاکمان دید. اگر حتی مواضع مقامات ارشد را قرار دهیم متوجه خواهیم شد که خود آنها به پویایی جنبش سبز معترفند."
امیرارجمند گفت: "اگر جنبش تمام شده این سرکوب ها، گرفتن و زندانی کردن ها برای چیست؟ حکومتی که برای ادامه ی حیات خود از سرکوب استفاده می کند یعنی دیگر اقتدار و مشروعیت ندارد. الان هم وضعیت به همین شکل شده است."

سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید، در ادامه با اشاره به وجود دو باند قدرت وابسته به احمدی نژاد و رهبر جمهوری اسلامی می گوید: "در تقلب انتخاباتی سال 88 دو جناح با یکدیگر متحد شدند و امروز خود آن دو یکدیگر را به تقلب در انتخابات متهم می کنند و هر کدام می گوید که در انتخابات بعدی، دیگری قصد تقلب دارد. بنابراین خود آنها اصل وجود امکان تقلب در انتخابات را پذیرفته اند."

امیرارجمند در ادامه بحث پیرامون شکاف و بحران مشروعیت دربین گروه های حاکم، به استفاده ی ابزاری از دین توسط حاکمان اشاره کرد و گفت: زمانی که گروه احمدی نژاد ادعای ارتباط با امام زمان می کند، طرف مقابل مجبور است تا برای ایستادگی در جلوی این گروه از طرف خدا صحبت کند و می بینیم که آقایان امروز از طرف خدا هم صحبت می کنند. اقتدارگرایان به سمت مقدس کردن و مطلق کردن قدرت رفته اند.

 وی تاکید کرد: حکومت به یک بن بست تئوریک رسیده است، ما می بینیم که مسئولین صحبت های جالبی می کنند و به "فاصله ی مردم و حکومت"، "اختلاف بین طرفداران نظام با رهبری" و "شکاف بین اصول گرایان" اشاره می شود.

امیرارجمند با اشاره به دستاورد های جنبش سبز در بوجود آوردن شکاف در درون حاکمیت، حکومت را از لحاظ مشروعیت در وضع و سطحی بسیار پایین ارزیابی کرد و افزود: اگر امروز می بینیم که عده ای، دوستان قبلی خود را برادران قاچاقچی صدا می کنند و یکدیگر را به فساد متهم می کنند، اینها همگی تاثیر فعالیت های جنبش سبز است.


سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید ابراز عقیده کرد که راه حل برون رفت از شرایط کنونی برگزاری یک انتخابات آزاد و سالم و بدون وجود نظارت استصوابی است.

مشاور میرحسین موسوی در بخش پایانی صحبت های خود به مسائله ی انتخابات پرداخت و تاکید کرد که انتخابات برای جنبش سبز که جنبشی مسالمت آمیز محسوب می شود، هم یک استراتژی و هم یک تاکتیک است. استراتژی از آن جهت که جنبش سبز جنبشی مسالمت آمیز و معتقد به راه حل های دموکراتیک است ، و تاکتیک از آن جهت که برای شرکت در انتخابات حاکمان را ملزم به رعایت خواست های معترضین می کند.

وی گفت: در صورتی که حاکمان بخواهند انتخاباتی صوری برگزار نماید، ما نیز اقدام به افشاگری و آگاهی بخشی خواهیم کرد.

امیرارجمند در پاسخ به این موضوع که احتمال دارد عده ای از اصلاح طلبان در انتخابات آتی مجلس شرکت کنند، گفت: ما باید بینیم که چه کسانی واقعا اصلاح طلب هستند. اینکه عده ای بخواهند تحت نام اصلاح طلبی و بدون وجود انتخاباتی آزاد، تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت نمایند مسئله ی خودشان است و به اصلاح طلبان واقعی ارتباطی ندارد.

سخنگوی شورای هماهنگی تصریح کرد: لازم نیست تا ما در هر انتخاباتی شرکت نماییم، انتخابات آزاد به معنای دادن امتیازهای جزیی همانند تایید صلاحیت عده و یا گروهی خاص نیست . انتخابات آزاد برای ما تا زمانی که رهبران جنبش سبز و دیگر رهبران و مردم اقشار و طیف های گوناگون در زندان ها هستند، همچنین تا زمانی که اجازه ی فعالیت آزادانه ی احزاب، سندیکاها و روزنامه ها داده نشود معنا پیدا نخواهد کرد؛ و در صورت عدم رعایت مسایل مذکور و حذف نکردن نظارت استصوابی و ندادن تضمینهای لازم برای عدم تقلب در انتخابات، ما در انتخابات آتی شرکت نخواهیم کرد.


--

سبز مي مانيم، تا هميشه