بیانیه جمعی از کارگران ايران خودرو
اخبار روز: بر اثر یک فاجعه در شرکت ایران خودرو چهار کارگر کشته و عده ای زخمی شدند. تظاهرات کارگران سرکوب شده است و کارخانه در محاصره ی نیروهای امنیتی قرار دارد.
در گزارش های اولیه تعداد کشته شدگان هشت نفر اعلام شده بود. در اطلاعیه ای که از سوی جمعی از کارگران این شرکت منتشر شده، ضمن اعلام یک روز عزای عمومی اسامی کارگران کشته شده به شرح زیر اعلام شده است:
ولی الله رحمانی فرزند رمضان؛ مصطفی خضری فرزند حسین؛ سعید شفیع خانی فرزند عزیز؛ میرمحسن حسینی فرزند میریعقوب
بنابر آخرین گزارش ها، کارخانه ی ایران خودرو امروز تعطیل بوده است. کمیته ی هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری در گزارش خود نوشته است: در پی حادثه جنایت بار دیشب در کارخانه ایران خودرو، که منجر به مرگ و مصدومیت بیش از ۲۰ تن از کارگران این کارخانه شد، مدیریت ایران خودرو شیفت صبح امروز (۶/۱۱/٨۹) را تعطیل کرد و سرویس های حمل و نقل، کارگران را از نیمه راه به خانه هایشان بازگرداندند. کارگران شیفت بعد از ظهر با سرویس به کارخانه آمدند اما دست به اعتصاب زدند و تولید را به طور کامل متوقف کردند. مدیریت که دریافت کارگران شیفت شب هم همین کار را خواهند کرد، این شیفت را هم تعطیل اعلام کرد. به این ترتیب، امروز در سه شیفت هیچ خودرویی در ایران خودرو تولید نشد. علت تعطیل کردن کارخانه از سوی مدیریت در شرایط کنونی این است که حاضر است از سود سرشار یک یا دو روز کار صرف نظر کند اما کارگران دور هم جمع نشوند. زیرا خوب می داند که کارگران به محض تجمع، اعتراض و اعتصاب خواهند کرد و خواستار شناسایی و محاکمه و مجازات عاملان کشتار کارگران خواهند شد. مدیریت می خواهد زمان بگذرد و گذشت زمان آب سردی روی خشم کارگران بریزد.
عوامل جنایت باید محاکمه شوند
به دنبال حادثه ی شب گذشته در ایران خودرو، جمعی از کارگران این شرکت اطلاعیه ای را منتشر کرده و خواهان مجازات عوامل این جنایت شدند. در این اطلاعیه آمده است:
خبر تکان دهنده بود
در ساعت ۲٣.٣۰ مورخ ٨۹.۱۱.۵ یک دستگاه کمپرسی بنز حامل بار یکی از پیمانکاران در حال ورود از درب شماره ۹ ایران خودرو بود که بر اثر بریدن ترمز با تعدادی از همکاران برخورد و متاسفانه باعث کشته شدن ۴ نفر و زخمی شدن ۱٣ نفر از همکاران گرامی شد
خبر تکان دهنده بود دلی هر انسانی به درد آمد
کارگری که برای بدست آوردن یک لقمه نان در روز تعطیلی مجبور به کار کردن شده است و بعد از تعطیلی برای دیدار خانواده راهی منزل می شد ناگهان با مرگ روبرو می شود و دیگر به خانه نمی رسد.
خیلی از همکاران تا صبح در جلو مدیریت تجمع کردند، تنها کاری که از دست شان بر می آمد...
خبر تکان دهنده بود
خبر انحراف کامیون
وانداختن گناه به گردن یک کارگر دیگر
راحترین کار ممکن
ولی کسی ازخود نپرسید چرا این کامیون در زمان تردد کارگران در این مسیر بود،
حراست کجا بود؟
حراستی که کوچکترین حرکت کارگران را کنترل می کند،
بعد از مرگ این کارگران ده ها مامور گارد ویژه به شرکت ریختند، نه برای نجات جان کارگران بلکه برای نجات منافع سرمایه داران.
خبر تکان دهنده بود.
ضمن اعلام همدردی با خانواده کشته شدگان و همبستگی با همکاران گرامی امروز چهارشنبه ششم بهمن ماه را اعلام عزای عمومی کرده و دست از کار خواهیم کشید و تا مشخص نشدن قاتلین این کارگران دست به کار نخواهیم زد.
این اولین بار نیست که جامعه کارگری ایران خودرو قربانی این کشتار و شاهد از دست دادن تعدای ازهمکاران خود میباشند.
از کشته شدن پیمان رضی لو تامرگ ده ها کارگر هر سال اشک می ریزد ولی هنوزهیچ کسی پاسخگو برای این کشتار ها پیدا نشده است.
مدیریت شرکت مثل روال گذشته مرگ این کارگران را بی احتیاطی راننده کامیون اعلام کرده است تا شاید ضمن فرار از مسولیت خود گناه این کشتار را به گردن یکی از دیگر کارگران بیآندازند.
ولی ما می دانیم که منافع شرکت در جهت رسیدن به سود بیشتر و بی مسولیتی سرمایه داران در مقابل جان کارگران عامل اصلی این کشتار و مرگ کارگران می باشد.
کشاندن کارگران به سرکار در روزهای تعطیلی و عدم استراحت کافی برای کارگران و هزاران مشکل اقتصادی هرگونه تمرکز را از کارگران گرفته است.
چر ا باید کامیون با بار چند تنی در زمان تردد کارگران از این خیابان عبور می کرد؟ حراست ایران خودرو که میلیاردها تومان سرمایه شرکت را برای سرکوب و کنترل ما کارگران به باد می دهد؛ چطوری نمی تواند از تردد وسایل حمل و نقل در زمان تردد کارگران جلوگیری کند.
ما هر روزشاهد این نا امنی در همه جای شرکت هستیم چه در داخل شرکت و چه در بیرون شرکت.
هر روز در زمان تردد کارگران ما شاهد عدم جلوگیری تردد وسایل حمل و نقل در مسیر حرکت خود می باشیم و رانندگان هم مجبورند این مسیر را برای رسیدن به کار خود ادامه بدهند. کارگران بارها خواستار توقف حرکت وسایل حمل ونقل در زمان تردد کارگران بوده اند ولی چه کسی پاسخگو بوده است؟ منابع انسانی و یا حراست و یا مدیریت روابط عمومی و یا مدیریت ارشد؟
تردد از خیابان و رسیدن به پارگینگ ها همیشه جان کارگران را تهدید می کند.
ما کارگران می دانیم که چه خطراتی جان ما را هنگام تردد از شرکت تا پارگینگها تهدید میکند. بارها اعتراض کردیم ولی چه کسی جوابگو بود؟
بارها اعلام کردند که برای راحتی کارگران پل درست خواهیم کرد ولی چی شد؟
آری همکاران گرامی
خودشیرینی مدیریت و منافع سرمایه اجازه نمی دهد تا مدیریت برای جان ما کارگران ارزش قایل شود. جان انسانها برای سرمایه پشزی ارزش ندارد.
زمانی که طرح ضد کارگری دولت برای حذف یارانه ها اعلام شد مدیریت به جای اعتراض به این طرح ضدانسانی اعلام کرد که قیمت محصولات ایران خودرو کاهش مییابد ولی نه گفت چطوری.
کاهش قیمت محصولات با کار بیشتر و گرفتن جان کارگران.
چهار انسان بی گناه کشته شدند
چه ایرادی دارد؟ مگر چهار انسان بی گناه در خاتون آباد کشته نشدند؟ کسی مجازات شد؟ مگر ده ها کارگر در ایران خودرو کشته نشدند؛ کسی مجازات شد؟
و روزانه ده ها کارگر در کوشه و کنار این کشور جان می بازند؛ چه اهمیتی برای سرمایه داران و حامیان انان دارد؟
مرگ مرگ است چه در زندان چه در اعدام و چه در تصادف و چه در حادثه.
و این مرگ همیشه به سراغ ما کارگران و طبقه زحمتکش می آید.
تا کی این وضع را تحمل خواهیم کرد؟
تا زمانی که ما کارگران آگاه نشویم و تا زمانی که سرنوشت خود را خود تعیین نکنیم وضع همین طور خواهد ماند. چون خود ما خواهان استمرار آن هستیم.
ما کارگران ایران خودرو خواهان مجازات فوری قاتلان این کارگران هستیم و قاتلان آن ها کسانی جزء حامیان سرمایه، مدیریت ارشد؛ روابط عمومی منابع انسانی و حراست نیستند.
ششم بهمن ۱٣٨۹
جمعی از کارگران ایران خودرو
--
سبز مي مانيم، تا هميشه
تجربه ای از برمه: تنها نبردی را می بازیم که رهایش می کنیم
بسپاریم بر سنگ مزارمان تاریخ نزنند؛ تا آیندگان ندانند بیعرضگانِ این برهه از تاریخ ما بودهایم
(دکتر فاطمی)
راي سبز من اسم سياه تو نبود!